En svettig första dag i Japan

Titt som tätt kommer scouterna i vår avdelning författa bloggtexterna, här kommer en sådan:

Dagen började med hotellets egna exklusiva frukostbuffé. Där fanns bland annat vårrullar, tariakiköttbullar och någon mystisk grön vätska som skulle smaka sjögräs. Efter den näringsrika frukosten och en lagom lång samling begav vi oss ut i den fuktiga hettan med vattenflaskorna i högsta hugg.

Vi åkte tunnelbana utan tunnel, vilket var praktiskt eftersom vi då kunde se staden. Tanken var att vi skulle besöka ett sumobrottarställe. När vi hade åkt klart tunnelbanan utan tunnel stannade vi och väntade ett tag medans Daniel jagad en skjortlös japan som var hängiven att hjälpa oss hitta sumobrottarnas högkvarter. Sedan gick vi. Sedan stannade vi. Sedan gick vi igen. Så höll det på ett tag tills vi kom fram till platsen där legenderna sade att sumobrottarna höll till. Till vårt förtret upptäckte vi att sumobrottarna hade rymt. Vi trodde att de skulle vara lätta att se, men så var det tydligen inte. Trots detta nederlag tappade inte modet! Vi satt i skuggan av ett träd och beskådade byggnaden där sumobrottarna vanligtvis höll till och tittade på souvenirer med sumobrottare på. Sen åt vi lunch. Alla fick konstig mat utan undantag.

Efter lunchen traskade vi vidare för att besöka ett museum. Museet var trevligt, men framförallt svalt, vilket iallafall jag uppskattade.

Efter museumsbesöket färdades vi återigen i den tunnellösa tunnelbanan till en lite flashigare del av Tokyo. Där fanns ett fantastiskt kaosigt övergångsställe och en massa neonskyltar. Vi gick till till ett enormt shoppingcenter som på något mystiskt vis sträckte sig över flera kvarter. Där inne spatserade vi runt lite planlöst och införskaffade oss konstigt godis och en skum adapter. När det var 30 min kvar till samlingen bestämde vi oss för att ta en bild på det kaotiska övergångsstället fast uppifrån en närliggande skyskrapa. För att hitta en bra skyskrapa sprang vi ut och pratade med en förvirrad japansk polis som tydligen inte kunde ett ord engelska. Eftersom samtalet inte var så givande beslutade vi oss för att hitta en väg på egen hand. Vi vände oss om och upptäckte att det fanns en skyskrapa ovanpå shoppingcentret vi precis varit i. Vi sprang därefter in igen och letade febrilt efter en hiss som kunde ta oss upp till den översta våningen. Eftersom vi har ögonen med oss hittade vi kvickt en hiss och åkte upp till 25:e vånigen där några kostymklädda japaner stog och såg besvärade ut. Vi hade tydligen kommit till ett hotell och det passade sig visst inte att ett gäng svettiga scouter kom och tog en massa bilder, så vi fick snällt åka ned igen. Dock lyckades vi ta några bilder på utsikten åt fel håll, så den långa hissresan var iallafall inte förgäves.

Efter det spännande äventyret var det dags för middag och vi delade upp oss i olika grupper efter intresse. Min mat var god och det verkade som de andra hade blandade åsikter om sin. Alla gillar tydligen inte rå fisk.

Efter den smakrika middagsupplevelsen blev det dags för hemfärd. Återigen använde vi oss av den tunnellösa tunnelbanan, på vilken många tyckte det var passande att sova. Nu är vi tillbaka på hotellet och ska sova för samla krafter inför morgondagen. Hejsvejs!

// Lotta, Tove och Agnes

Deltagande scouter i De4Å

Det här inlägget postades i De fyra årstiderna av defyraarstiderna. Bokmärk permalänken.

3 reaktion på “En svettig första dag i Japan

1. Vad kul att läsa och se om er första dag i Tokyo.
    Här hemma är det kallare med en hel del regn och lite sol.
    Ha det fint alla :-) / Eva Ström (Olles mamma)

2. Tack för en bra inblick från Tokyo (500 miljonet måsar kan inte ha fel, rå fisk ÄR gott). Uffe & Anna

3. Tack för en underbar beskrivning. Ni verkar ha fått en bra start på er resa!
    Monica, Alexanders ma (Kallhäll)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>