Så här jobbar ni tillsammans med sociala medier

Inspiration

(& hur föräldrar och ledare kan stötta…)

Här kommer en liten guide till sociala medier – vad ni kan göra för att berätta om Jamboreen, och vad era föräldrar/ledare bör tänka på. Det finns länkar till förklarande texter för den som vill läsa mer.


Först säkerhetstänk
:
En bra text om internetsäkerhet från Kapersky.

 

 

Att använda sociala medier som en blogg, en Facebooksida, YouTube eller Instagram, kan vara ett bra sätt att för er från samma kår, och som ska till Japan, att samlas kring gemensam information för att sprida den till t.ex. släkt och vänner. Tänk vad det kan betyda för andra och hur kul ni kommer ha under arbetet med sidan… Till exempel kan ni:

  • göra en berättelse om er resa och era förberedelser
  • skapa en fotodagbok som #EttFotoOmDagen
  • visa små filmer om hur ni lär er mer om Japan, eller om annat ni kommer på…

 

Blogg

  • En av de bästa sakerna med en blogg är att man kan få kommentarer från bloggens besökare. Trist nog kan det finnas personer som skriver kommentarer på ett negativt eller nedsättande sätt. Då är det bra att ni inte använder ett personligt konto utan att ni har ett gruppkonto tillsammans i kåren.
  • Ni bör ha en plan för vad ni ska blogga om framöver. Ett sätt kan vara att skriva flera inlägg på en gång när ni har bra inspiration – och spara dem för att publicera dem i allt eftersom i er egen takt.
  • Ni får hjälp av era besökares inlägg när det gäller att göra hemsidan intressant och för att fylla den med innehåll.

Guide till hur jag startar en blogg via WordPress som är ett vanligt gratisverktyg, som även Google ”gillar”.

Här är en annan text om att starta en blogg – läs den gärna.

 

Facebook

Facebook är ett enkelt sätt att komma igång för en grupp som vill synas och vara sökbar för alla.

Eller så kan ni välja att ha ett konto för alla i som vill kunna prata inom gruppen. Tyvärr funkar det bäst om alla i gruppen ha egna privata Facebook-konton. Åldersgräns i Facebook är 13 år.

Ett tredje alternativ är att en eller några vuxna har hand om sidan och lägger ut det ni i gruppen kommer överens om.

 

Så startar ni en föreningssida på Facebook

  • Logga in på Facebook med en privat Facebookprofil och besök sidan http://www.facebook.com/pages/create.php.
  • Välj ”Företag, organisation eller institution” i första ledet, sedan lämpligen ”ideell organisation”. Fyll i de namn ni kommit överens om och ni är igång. Den som startar sidan blir automatiskt administratör men kan enkelt bjuda in fler som också får rätt att ändra sidan.
  • Det finns tre olika grader av sekretess ni kan välja när ni skapar en grupp..
    • Öppen: alla internetbesökare kan se gruppen, vem som är med i den och innehållet som publiceras.
    • Sluten: alla Facebookanvändare kan se gruppen och vem som är med i den. Bara medlemmar kan läsa inläggen.
    • Hemlig: bara medlemmar ser gruppen, vem som är med i den och innehållet som publiceras. Medlemmar måste bli inbjudna för att gå med.

Sedan är det dags att göra Facebooksidan så attraktiv och informativ som möjligt.

  • Börja med att ladda upp en profilbild. Den kan ni ändra när ni vill.
  • I nästa steg föreslår Facebook att man ska bjuda in sina vänner. Men vänta lite med det tills ni är klar med redigeringen av Facebooksidan.
  • Längst upp till höger klickar ni nu på Redigera sidan. Ni kommer nu till er sidas inställningar och fliken Hantera behörighetsinställningar.
  • Ni kan blockera personer som ni inte vill ska kontakta dig eller se din profil.
  • Var uppmärksam på att Facebook ändrar förutsättningarna för medlemmar lite då och då.

 

YouTube

YouTube är en webbplats med videoklipp som laddas upp av användarna. Människor över hela världen kan hitta och titta på filmer.

  • För att lägga in filmer måste ni registrera ett konto på YouTube vilket är kostnadsfritt. Ni hittar det under ”logga in” på YouTube. Google äger YouTube så det är där ni registrerar dig. Har ni ett Googlekonto redan kan ni använda det (som Gmail, Google+, mm).
  • Ni kan visa egna filmer för alla samt diskutera en film med andra YouTube-användare.
  • En del använder Youtube för att ladda upp instruktionsvideor med olika innehåll. Det kan vara en möjlighet att visa upp er kår och era aktiviteter.
  • Som medlemmar kan ni skapa en kanal på YouTube och skapa en filmdagbok med egna inspelade filmer.

Guide till hur ni kan använda YouTube.

 

 

Twitter

Twitter är ett snabbt sätt att skicka nyheter och många tidningar använder det. Ni kan skapa en gemensam twitteranvändare och faktiskt låta alla i kåren/gruppen ha behörighet att skriva inlägg, men med en synlig signatur. Det kan kanske se ut så här för twitterkontot @TaltaMer som ägs av kåren ”Tälta Mer”:

Scoutkåren Tälta Mer ‪  @TaltaMer

för 8 minuter sedan

Tack Tina, kul läsning. Tycker Micke

Scoutkåren Tälta Mer   ‪@TaltaMer

för 10 minuter sedan

Hej, nu har jag hittat info om japanska tälttillverkare. Läs mer här: http://t.co/Wr2htVZHyy Hej från Tina.

Scoutkåren Tälta Mer ‪  @TaltaMer

för 15 minuter sedan

Hej, är det någon som har koll på vanliga tält ser ut i Japan? Undrar Micke

Alla kan läsa alla twitterinlägg utan att logga in (förutom några stängda konton – men de är inte många).

  • Twitterkontot får ett användarnamn med ett @ framför.
  • När man skriver inlägg på Twitter får det maximalt innehålla 140 tecken, men det kan innehålla en länk till valfri webbplats eller visa en bild. Bilden kan visas i inlägget.

Göra egna taggar eller använda de som redan finns?

  • Hashtags: när folk söker på Twitter och Instagram används så kallade hashtags eller hashtaggar. De börjar alltid med en #.
  • Genom att använda relevanta hashtags för texten kan människor hitta inlägget lättare och man kan hålla samman inlägg från olika personer som handlar om samma sak.
  • Någon hittar på en hashtag som sedan andra börjar använda. Till exempel skulle detta inlägg kunna märkas med #jamboree2015se som är Jamboreens officiella ”tag”.
  • Ni kan skapa nya genom att skriva # framför ett ord, eller använda de som redan finns.

 

Bilder:

När man arbetar med bilder är det viktigt att tänka på vem som äger bilden, vem som har upphovsrätten. Det kallas också för copyright. Den som har tagit eller skapat en bild äger rätten över hur och var den kan publiceras, hur den får användas. Ni måste alltså höra med den som tagit bilden innan ni använder den. Det gäller i alla sammanhang, inte bara på sociala medier.

Scouterna ”fria” bilder kan användas i scoutsammanhang utan att fråga om lov. Här finns de: Scouternas bildbank (lösenord: Scouterna).

Ett annat sätt är att söka via Googles bildsök (Googla som vanligt och klicka på kategorin BILDER). Då upplyser Google om vilka användningsrättigheter som bilderna har. På så vis kan ni också hitta ”fria” bilder att använda med olika tema.


Instagram

Programmet är byggt för att användaren ska kunna ta bilder med sin mobilkamera och därför dela dem direkt. Även detta är uppbyggt kring hashtaggar.


Flickr

Grundidén med Flickr är att låta människor ladda upp bilder för att kunna dela med sina vänner och sin omvärld. Albumen med bilder och filmer kan antingen göras privata eller offentliga för andra att ta del av.

 

maria.lysell@scouterna.se

 

Till dig som är förälder/ledare: stötta med vuxen klokskap.

Hjälp din tonåring genom att prata om:

Konto, användarprofil
I egenskap av förälder/vårdnadshavare är det ditt ansvar att försäkra dig om att det är en trygg och säker tjänst. Ta reda på åldersgränser och andra viktiga förutsättningar som gäller tjänsten.
Personlig information
Prata om vilken information man bör lägga upp. Många sidor kräver en viss personlig information som säkerhet eller för att tjänsten ska fungera. Detsamma gäller för personlig och känslig information som barnet eventuellt kan dela eller råka avslöja. Prata med barnen om vilka de är ”vänner” med på sociala medier.
Publicering
Lär ditt barn att det är viktigt att alltid be om tillåtelse innan man lägger upp bilder på andra personer eller delar information om andra personer.
Ni får också bara använda bilder som ni upphovsrättsligt sett kan publicera, antingen egna bilder eller bilder som ni fått rätt till att publicera genom avtal, eller som är fria resurser på internet.