Global utveckling och scouting

IMG_2078

Global Development Village (GDV) består av ett 70-tal arrangörer som alla har ett budskap om fred, miljövård och hållbar utveckling, hälsovård och fattigdom, eller mänskliga rättigheter. Olika länders scoutorganisationer men även internationella organisationer har i sina tält skapat en aktivitet med ett särskilt syfte. Alla scouter ska besöka minst tre av dessa. 

Delar av Wagashi, som idag hade blandat sina patruller och skapat nya grupper, valde att starta vid Right Start Foundations tält. Deras budskap handlade hjälpa andra utan att själv komma till skada. Scouterna fick leka en försvarslek där tre scouter har rollen som jagade, tre har rollen som försvarare och tre har rollen som förövare. Försvararna ska skydda de jagade som har ballonger vid fotleden. Under tiden attackerar förövarna. När alla fått prova alla roller följer en diskussion om hur mycket man kan offra sig för någon annan person.

-Jag gillar denna övning, sa Gilda Edlund. Det är lärorik på ett roligt sätt. Man kan inte alltid hjälpa till, ibland är hotet utifrån för stort.
– Det här bättre än i skolan, inflikar Ina Norrthon, här lär jag mig på ett bra sätt. Man lär sig och reflekterar mer när man samtidigt har roligt!

De som inte kunde göra försvarsleken fick lära sig origami, och vice versa.

origami_shuriken

Nästa stopp var tältet som berättade om Miraklet i Kamaishi, Iwate, där 3000 elever på ett mirakulöst sätt överlevde tsunamin genom klokt handlande. Japanska kontingenten står för denna aktivitet. Den praktiska övningen här att öva hur man ska kunna förbereda sig inför naturkatastrofer.

Kan en scout och scoutens färdigheter göra skillnad? Wagashi diskuterar i små grupper och tar den stora skogsbranden förra året och de stormar som härjat Sverige som exempel. Rutiner för att varna, ge utbildning i hur man hanterar en brandsituation, att sprida vetskapen att rök oftare är färdigare än själva elden, är förslag Wagashi lägger fram.

Efter det gör de en sifferlek tillsammans med japaner då de ska bilda grupper utifrån vilken japansk siffra som lekledaren säger. I alla grupper ska bestå av minst en japan och en svensk. Fredrik Hansson i det vinnande laget konstaterar att det är intressant att höra levande berättelser om tsunamin.
-Men det allra roligaste, säger Fredrik Hansson, är att småprata med japanerna när vi sitter i små grupper!

IMG_2079

FN-organet UNICEF har en workshop rörande klimatförändringar och ger exempel på följder för världens barn. Wagashi lyssnar tillsammans med belgiska och danska scouter. Att 75% av alla katastrofer i världen har sitt ursprung i växthuseffekten, är en av flera exempel som UNICEFs representanter ger. Med statistik visar de hur olika det kan drabba barn i olika delar av världen. Allt material ligger ut på en webbplats som heter scout.org/environment.

Scouterna mixas i tre grupper som får i uppgift att utföra charader för att visa hur scouter kan göra skillnad. Första gruppen visar trädplantering, den andra hur man använder sociala medier för att kommunicera ett budskap. Detta leder till en diskussion hur man ska komma förbi ”likes-stadiet” – Likes are not enough. Sist skriver scouterna ett löfte inför kommande år.

IMG_2080

-Det var intressant, säger Jacob Rollvén Menzinsky. Det öppnar ögonen på folk. Som det de berättade om kaffe, att det krävs 70 liter vatten för att skapa de bönor som krävs för att brygga en kopp kaffe. Vi fick många bra exempel och jag undrar över vad som mer tär på resurserna. I mitt löfte lovade jag att äta mer lokalt odlad mat, fortsätter Jacob Rollvén Menzinsky.

Det här inlägget postades i Uebu av marialysell. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>