Tro, hopp och mycket kärlek

BDFnU9nNVi8rLMh_tQJliiQL8gklvhKoy9lxrje-9is,yzHx8b6a7xn5k42rcXcSqA9hmeOvP3jk0CeHSZgORxk[1]

”En scout söker sin tro och respekterar andras”. Så står det i scoutlagen och var har man bättre möjlgheter att praktisera detta än på jamboreens Faith and Belief-zone. Här har man stora möjligheter att både förkovra sig kring andra trosuppfattningar och kunna diskutera livsfrågor.

Det är lägrets sista programdag och avdelning Björnen har sitt fasta program på eftermiddagen och fritid på förmiddagen.  En grupp väljer att spendera några timmar på Faith and Belief.

– Jag går dit för jag vill höra om olika religioner och lära mig mer. Personligen så fattar jag inte hur man kan tro på en Gud, men om jag får lyssna på olika som tror så kanske jag förstår bättre, förklarar Josephine Mauritzon.

– Jag går dit för jag är intresserad. Speciellt nyfiken är jag idag på shinto och buddism eftersom vi är i Japan, säger Ylva Holstein.

– Ja, jag vill också lära mig om buddism, men tycker det är intressant att allmänt lära sig om olika religioner, tycker Carl Johan Köningsson.

Faith and Belief zone ligger i en stor glänta i parken på lägerområdet. Det är stora vita tält uppsatta  där olika religioner har utställningar, aktiviteter och informatörer. Där finns också en inter-religiöst café som håller i diverse workshops.

Gruppen väljer att börja hos buddisterna, eller rättare sagt en av alla buddistiska inriktningar som finns representerade här.

Inledningsvis får alla skriva sina namn på japanska på en solfjäder. Något som visar sig svårare än man kan tro. Det är många streck som ska skrivas med tusch över ett veckat papper.

– Alltså hur kan ett simpelt L vara så omfattande på japanska? undrar Axel Henriksson.

2015-08-06 09.37.59

2015-08-06 09.39.45

 

Thailändaren Amnart Jarumaneeroj kommer och förklarar lite mer om grundprinciperna inom buddism. Ungdomarna är mycket inlyssnande och ställer följdfrågor om stort som smått. Amnart är pedagogisk och berättar hur den åttafaldiga vägen hjälper honom att bli en bättre människa

2015-08-06 10.01.25

– Allt börjar med att ha rätt tanke. Med rätt tanke kommer du få rätt tal och rätt handling. Till skillnad från andra religioner så tror vi inte på en gudomlig kraft som kommer från ovan, kraften kommer inifrån dig själv. Men det krävs mycket träning! säger Amnart Jarumaneeroj.

Han berättar om nyttan av meditation och låter ungdomarna pröva en enkel meditiationsövning.

– Ni tror ju på återfödsel. Kan man då också födas tillbaka som något icke-mänskligt? frågar Axel Henriksson.

– Absolut, det beror helt på din Kharma, hur du levt livet innan, svarar Amnart Jarumaneeroj.

– Ha, det betyder ju att jag var god i mitt förra liv eftersom jag är född som människa nu, ler Ylva Holstein.

Dags för nästa tält, vilket ska man välja? Till skillnad från många andra aktiviteter under lägret är det inte knökat med besökare här och man kan välja utifrån intresse.

– Jag vill upptäcka någon ny religion som jag inte vet något om alls! slår Filippa Wranne fast.

Det blir Mormonkyrkan som får bli nästa anhalt på denna gudomliga upptäckresa. Eller som den egentligen heter: ”Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga”.

– Vår tro kretsar mycket kring familjen, berättar Kathleen Robertson. Och våra kyrkor kallar vi för tempel.

2015-08-06 10.47.27

Carl Johan Köningsson, Martin Jirlow, Ylva Holstein, Filippa Wranne, Josephine Mauritzon, Axel Henriksson, Sarah Bertelsen

Hon fortsätter beskriva lugnt och personligt om sin tro och hur mormonkyrkan uppstod. Ungdomarna lyssnar och är ivriga med att komma med frågor och funderingar. I ett annat sammanhang skulle frågorna kunna tas för provocerande, men här och nu är frågorna från Björnen  100% uppriktiga och ställs med stor respekt och nyfikenhet.

– Hur ser du och er kyrkan på skiljsmässa?

– Om något av dina barn sa att den var homosexuell, vad skulle du göra då?

– Är abort ok?

– Vad tror du händer efter döden med de som inte tror på något alls?

Det är svårt att beskriva mötet i tältet som annat än magiskt. För även om svaren på frågorna går emot med ungdomarna tror på så duckar inte Kathleen  Robertson för de svåra frågorna eller tar illa upp. Hon tvärtom tar ungdomarnas frågor på stort allvar. Hon står upp för vad kyrkan säger men visar samtidigt stor kärlek och öppenhet gentemot oliktänkande och visar inget fördömande.

– Jag tror att vi alla är delar i Guds familj, vi kommer alla förenas vid tidens slut oavsett tro, avslutar hon och var och en av scouterna en varm kram.7803VPXj6nqah7FO32rTgQvj0i_RyN2wgMZUU9lnpJk,XL69nY7V6xMEUAqlvC2luwjY1W33bjnUkNj2aJ67d84[1]

Väl utanför tältet är alla berörda av mötet.

– Jag håller inte med henne i allt, men hon var vädligt kärleksfull, säger Sarah Bertelsen.

– Det var jättekul att diskutera, hur de tänkte och så. Att få prata så här ger ju mycket mer än att få pyssla, menar Filippa Wranne.

Nu drar de tvärs över fältet till Sikhernas tält. De stannar inte vid bordet med hennamålning utan frågar istället en av de kvinnliga informatörerna:

– Hej, kan ni berätta lite för oss om Sikhismen?

– Javisst, svarar Devarshi glatt och visar på en tidslinje. Allt grundades av en Guru som betyder lärare och Sikh betyder lärjunge eller elever. Så  Sikhism betyder helt enkelt Lärjungarna.

De får en tydlig redovisning om hur sikhismen uppstod i norra Indien på 1400talet och hur man ber och vilken som är deras heliga bok och varför sikher har turban.

De som vill får sedan pröva att få en turban lindad runt huvudet. Det är ingen färdig huvudbonad utan ca 5 meter tyg som lindas på ett speciellt sätt. Under glada tillrop låter sig ungdomarna från Björnen bli turbanklädda.2015-08-06 11.16.44

2015-08-06 11.18.35   y4zJjVnb7WGWd6LV4W-eyPX9Qs9MJIs0NsCA3B0gDjY,Xt-gj0zQ4yNFBzFn8NKxpMf0cPBv4EpsAAW71I9McWU[1]

– Vad kul! Innan visste jag inte ens att denna religion fanns, säger någon.

Sista anhalten blir Shintoismens lilla uppbyggda helgedom. Shinto är Japans äldsta religion och tillber olika andar och gudaväsen.

2015-08-06 11.36.07

Gruppen får komma in i helgedomen och instrueras att ta en kvist som de ska lägga in en önskan i. Kvisten läggs på altarbordet, man bugar två gånger, klappar i händerna två klapp och avslutar med en bugning till.

Ylva Holstein  har hittar en kvinna som på knagglig engelska  förklarade vad de just gjort.

– Hon berättade att vi bad till guideguden, en gud som många scouter brukar be till. I alla fall tror jag hon sa det, hon var inte så bra på engelska, återberättar Ylva Holstein för de andra.

 

Det är dags att avsluta på Faith and Belief, lunch ska hinnas med innan eftermiddagens aktivitet. Vid utgången får de med sig en mangabok som förklarar Buddismen.

2015-08-07 10.34.42

– Vilken perfekt dag: Faith and Belief på förmiddagen och Global Development Village på eftermiddagen! utbrister Ylva Holstein.

Ungdomarnas engagemang inger hopp för framtiden. Ett besök här gör också att man inser att i ett globalt perspektiv är merparten av scoutorganisationerna knutna till någon religion. Något som känns lite främmande för en svensk scout.

– Ibland har vi möten om livet, döden och så, men vi pratat inte alls mycket om tro, säger Filippa Wranne.

– Det borde man göra tycker jag, säger Thomas Forsgren. Inte att man måste ha gudstjänst och så, men information och öppen diskussion vore bra.

Det är förstås många tält som man inte hunnit med och gruppen går därifrån nöjda och med mersmak.

-Är det öppet här i morgon också?

 

Det här inlägget postades i Uebu, Uebu Feature av Mattias Walan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>